15/04/14

EERSTE STRUIKELSTENEN GEPLAATST IN ZWOLLE

Afgelopen week werden in Zwolle de eerste struikelstenen gelegd ter nagedachtenis aan de joodse Zwollenaren die in de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd en omgekomen.

Meer op onze nieuwspagina

Struikel 4 Struikel 3

Stolpersteine in Zwolle

8/04/14

JOKE VAN ULSEN BENOEMD TOT ERELID

Tijdens een druk bezochte ledenvergadering van dinsdag 8 april is Joke van Ulsen benoemd tot erelid van de Zwolse Historische Vereniging.

Joke erelid

Erelid Joke in de bloemen

Joke heeft zich twintig jaar lang buitengewoon ingezet om onze vereniging tot een succes te maken. Volgens voorzitter Henja van Nieukerken ‘is het nog maar de vraag of de Vereniging nu nog had bestaan zónder de activiteiten van Joke!’.

Duizenden postzegels heeft ze geplakt, de voorraden beheerd, het distributienetwerk opgezet en aan de gang gehouden én altijd was ze bereikbaar voor nabestellingen en hand-en-spandiensten.

Joke is het vierde erelid. Ingrid Wormgoor (oud hoofdredakteur), Ben Kam (bestuurslid) en Jaap Hagedoorn (oud voorzitter) gingen haar voor.

Joke, van harte en we hopen je nog vaak te mogen zien!

Op onze nieuwspagina treft u een uitgebreid artikel over Joke geschreven door Steven ten Veen.

8/04/14

GOED BEZOCHTE LEDENVERGADERING IN DE CAFÉ DE VROLIJKHEID.

De ledenvergadering en aansluitende diapresentatie door het echtpaar Hogenkamp werd goed bezocht.

Ruim 70 mensen kwamen langs in café de Vrolijkheid.

publiek ledenvergadering

De jaarverslagen werden goedgekeurd en mededelingen gedaan over onze vernieuwde distributie-  en ledenadministratie, de internetsite en dat we sinds vorig jaar één lid meer hebben.

De bestuursleden Kam en van der Zwaag werden opnieuw benoemd voor de komende periode van vier jaar.

Onze vereniging bruist en wil zich het komende jaar nog beter en actief gaan profileren om het het ledenbestand te laten groeien.

Diapresentatie.

Echtpaar hogenkamp

Echtpaar Hogenkamp geeft diapresentatie

Het tweede deel van de avond werd in beslag genomen door een uitgebreide diapresentatie van het echtpaar Hogenkamp. Een dubbele projectie, waarbij op twee schermen oude- en huidige  Zwolse lokaties werden getoond.

Hogenkamp 2

De dia's uit de presentatie leverde veel herkenning op onder de leden.

stationshal 1 hogenkamp       treinkaartje

Oude stationshal

Op onze nieuwspagina meer bijzondere foto's uit de Hogenkamp-collectie.

6/04/14

WERKGROEP ZWOLS INDUSTRIEEL ERFGROED IS OP ZOEK NAAR OUDE LOGO'S

De werkgroep wil in het Zwols Historisch Tijdschrift een artikel publiceren over de geschiedenis van een aantal Zwolse bedrijven, aan de hand van historische brief-hoofden.

Voor dit project zijn wij nog op zoek naar interessante briefhoofden van Zwolse fabrieken, bedrijven en winkels. '

Onze voorkeur gaat uit naar briefhoofden uit de periode 1880-1940. Zie ook pagina werkgroepen

bremerLogo Bremer Luttekestraat

EERSTE HISTORISCHE AVOND 2014 SUCCESVOL

Bijna honderd bezoekers waren er gekomen naar de eerste historische avond van dit jaar. Zo goed als alle stoelen In de Broeren waren bezet.

Op onze nieuws-pagina  staat een kort verslag.

historische avond 21 03

Historische avond bij Waanders

Jaarverslagen 2013 2014

De jaarverslagen 2013/2014 zijn gereed. Op de pagina jaarverslagen kunt u ze lezen.

jaarverslag

lid worden

Voor maar 25 euro per jaar en ontvang 4 x per jaar het Zwols Historisch Tijdschrift.

Aanmelden voor uw lidmaatschap

Zwolle, stad met ruim 120.000 inwoners, heeft een rijk verleden. De grote staatsman Thorbecke werd er geboren, Thomas a Kempis schreef er zijn ‘In navolging van Christus’, Rhijnvis Feith dichtte er het beroemde vers ‘Uren, dagen, maanden, jaren vlieden als een schaduw heen’ en Beb Bakhuys scoorde er aan de lopende band zijn doelpunten.

In de middeleeuwse binnenstad van Zwolle herinneren prachtige monumenten als Sassenpoort, Grote Kerk en Schepenzaal van het stadhuis aan de rijke geschiedenis van de stad. De Zwolse Historische Vereniging koestert dat verleden, maar probeert ook de kennis daarover voortdurend uit te breiden en het door allerlei activiteiten zichtbaar te maken.

IJsselbruggen