Gevelsteen drukkerij Tijl, Melkmarkt

Door 2 november 2022Gevelstenen

Deze gevelsteen markeert het startpunt van de Fa. de Erven J.J. Tijl, boekdrukkerij. In 1776 begint Tijl de drukkerij in een 18e eeuws woonhuis aan de Melkmarkt. In de topgevel wordt een fraaie gevelsteen ingemetseld, met als voorstelling een lindeboom, ofwel ”Tiglia” als Latijnse benaming.
De afbeelding met de lindeboom zou het merkteken worden van de drukkerij. In 1906 wordt een compleet nieuwe, grotere drukkerij gebouwd op de locatie van het oude woonhuis, in een monumentale Berlagiaanse stijl. De gevelsteen wordt in de topgevel van de nieuwe drukkerij herplaatst. In 1968 verlaat de drukkerij de binnenstad voor een nieuw bedrijfspand aan de Blaloweg, en het drukkerijgebouw aan de Melkmarkt maakt plaats voor het nieuwe hoofdkantoor van de Raiffeissenbank, later Rabo-bank. Ook nu wordt de historische gevelsteen van Tijl weer verplaatst, ditmaal naar een nis naast de hoofdingang van het moderne nieuwe bedrijfspand aan de Blaloweg. Hierdoor is deze gevelsteen verdwenen uit de binnenstad en terechtgekomen op een tamelijk ontoegankelijke locatie. In 2016 wordt het kantoor aan de Blaloweg deels gesloopt, en moet de gevelsteen voor de zoveelste keer het veld ruimen. Ditmaal wordt de steen opgeslagen in een loods om te worden hersteld. Diverse pogingen vanuit de Zwolse Historische Vereniging om de gevelsteen te laten herplaatsen in de gevel van het nieuwe Primarkcomplex aan de melkmarkt (de oorspronkelijke locatie van de steen) hebben tot nu toe helaas geen succes gehad.