Slag bij Harculo 1224-2024
Dit jaar is het op de kop af 800 jaar geleden geleden dat de slag bij Harculo plaatsvond. Deze slag zou allang vergeten zijn als er geen aantekening had gestaan in het wonderlijke handschrift dat de ‘Narracio de Groninghe’ heet. Een anonieme tijdgenoot schreef in 1232 een verslag over de pogingen van de Utrechtse bisschop om het noordelijk deel van zijn Sticht, waartoe Salland behoorde, onder de duim te houden.
De bisschoppen van Utrecht voerden sinds de 11e eeuw het gezag over Salland. Na zijn deelname aan de vijfde heilige Kruistocht was het voor bisschop Otto de II van Lippe tijd om thuis orde op zaken te stellen. Daar was alle reden toe. Zijn Sallandse leenmannen, de Zwolse gebroeders van Voorst tot Voorst en de heer van Buckhorst uit Zalk, waren tegen hem in opstand gekomen. Ze zochten hulp bij de boeren die zij opstookten om met hen mee te vechten.

Speel de Veldslag mee op 15 juni 2024 in Harculo
Hoogtepunt op deze dag is het naspelen van de veldslag in Harculo. Maar er is meer: de Hanzecompagnie zal op het terrein van Ria en Herman Sluiter aan de Jan van Arkelweg in Harculo een middeleeuws kampement inrichten met een markt met oude ambachten. Ook is er middeleeuwse muziek te horen bespeeld op zelf gemaakte instrumenten door de groep Ontfanck Gheselle. Aan heksenketels hangen pannen met soep zoals de middeleeuwers die aten. Geheel in stijl is er een  soep met veel groenten want in de middeleeuwen stond er zeker voor de armen maar sporadisch vlees op het menu. Voor de ridders daarintegen was een geroosterd speenvarkentje regelmatige kost. Op de markt is voor elk wat wils. Kinderen kunnen met takken en deeg hun eigen stokbrood bakken. Ook is er gelegenheid om een biertje of frisdrank te drinken en de benen te strekken. Op het terrein van de markt wordt een touwtrekwedstrijd gehouden waar teams zich als voorproefje kunnen meten  voor de grote veldslag. Voorafgegaan door tromgeroffel en paarden trekken de beide legers naar het slagveld verderop bij de dijk met voor de toeschouwers een prachtig zicht op het gevecht. Het boerenleger duidelijk herkenbaar met de dorpsvlaggen van Windesheim en Herxen bestaat uit Sallandse boeren. Het bisschoppelijk leger wordt gevormd door bewoners uit Zwolle  Als je je kleedt in middeleeuwse dracht dan stelt de organisatie dat erg op prijs.

Zin om mee te doen als strijder, vrijwilliger of toeschouwer ? Meld je aan op: https://sites.google.com/view/slag-bij-harculo/home

René van der Have (06-37169588)