Results

Gefeliciteerd! U bent een kenner.

Helaas, u heeft de quiz niet gehaald!

#1. De gilden speelden tot 1800 een belangrijke rol in het economische leven van Zwolle, vooral het Sint Nicolaas- of kramersgilde. Waar hield dit gilde zijn bijeenkomsten?

#2. De Sassenpoort en de Peperbus zijn het beeldmerk van Zwolle. Al honderden jaren domineren deze bouwwerken de stad. Wanneer zijn ze gebouwd?

#3. Van havezate Windesheim zijn alleen nog de twee bouwhuizen over. Kasteel Windesheim is in de Tweede Wereldoorlog verloren gegaan. Hoe?

#4. Kunst na Arbeid is een fanfare-orkest, opgericht in Schelle/Ittersum en nu in Zwolle-Zuid gestationeerd. Hoe lang bestaat deze muziekvereniging?

#5. De Stichting Zwolle Groenstad zet zich in voor een groene(re) stad. Zo worden o.a. herinneringsbomen geplant. Gerard Mostert, de geestelijke vader van de Stichting, is in 2017 voor zijn verdiensten vereerd met drie bomen. Waar zijn deze drie bomen geplant?

#6. Wie van de volgende Zwolse sporters heeft nooit aan de Olympische (zomer) Spelen meegedaan?

#7. In de Pierik ligt de Wethouder Lansinkstraat, in 1949 genoemd naar wethouder Leendert Lansink (“Rooie Leen”), die zich decennia lang heeft ingezet voor goede en betaalbare woningen voor de arbeider. Voor die tijd had die straat een andere naam. Welke?

#8. Vanaf de middeleeuwen tot 1795 werd het bestuur van de stad (schepenen en raden) op een vaste dag in het jaar gekozen. Op welke dag was dat?

#9. In elke aflevering van het Zwols Historisch Tijdschrift komt in de rubriek Suikerzakje een Zwolse horeca-zaak aan de orde. Onlangs was dat restaurant-snackbar Oase van A.J. Kamphuis. Waar stond deze zaak?

#10. In Zwolle-Zuid (in Schellerhoek) komt een aantal straten voor die vernoemd zijn naar vrouwen die zich in Zwolle verdienstelijk gemaakt hebben. Tussen de Grenslaan en de Jofferenlaan ligt de Juffrouw Milatzstraat. Wie was zij en wat heeft zij gedaan?

Bekijk resultaat