We gaan wat nieuws beginnen! Nu de coronamaatregelen worden versoepeld en we weer een beetje op stap kunnen, presenteert de website van de Zwolse Historische Vereniging een nieuwe rubriek: Zwolle in zicht. Dit keer geen rubriek vóór u, maar dóór u. Lees hier de spelregels.

Op de afbeelding hierboven ziet u een potloodtekening van de skyline van Zwolle in het jaar 1648, het laatste jaar van de Tachtigjarige Oorlog. De tekening is gemaakt door de toen ongeveer tienjarige Harmen ter Borch, het broertje van de beroemde schilder Gerard ter Borch de Jonge. Net als iedere andere plek in Zwolle: veel is verdwenen, maar hier en daar schemert het verleden nog door het heden heen.

De spelregels
De redactie daagt u uit een foto te maken op, zo dicht mogelijk bij de plek waar Harmen ter Borch zijn tekening maakte. Stuur die foto vervolgens naar de redactie van www.zwolsehistorischevereniging.nl per adres: weteringjan@gmail.com Vermeld daarbij zo nauwkeurig mogelijk op welke plek u stond. Dus, naam van de straat en waar in die straat. U kunt uw bijdrage insturen vóór 1 juni 2020

De best geslaagde foto(‘s) (naar het oordeel van de redactie…) wordt op de site geplaatst.

Tekenen
Foto’s van Zwolle maken dat doet iedereen op zijn tijd. Maar wie tekent of schildert nog het hedendaagse uiterlijk van de stad of het stadsleven? Een gemiste kans, want door op een herkenbare manier met potlood, pen of papier een beeld van Zwolle vast te leggen, leren we onze mooie stad (nog) beter kennen. Daarom zijn ook tekeningen welkom voor de bovenbeschreven uitdaging. Daarvoor gelden dezelfde spelregels als voor de foto’s.

En nu, aan de slag
Om de vaart er een beetje in te houden, gaan we met 3 afbeeldingen van start. U mag er één kiezen, twee of alle drie.

Afbeelding 1

Afbeelding 2