Het is 75 jaar geleden dat Nederland bevrijd werd, de uitgave is dan ook geheel gewijd aan de jaren 1940-1945. Ons eerste themanummer over Zwolle tijdens de Tweede Wereldoorlog brachten we 25 jaar geleden uit; sindsdien is er veel nieuw onderzoek gedaan naar deze periode, zijn er veel nieuwe feiten bekend geworden en duikt er nog steeds fotomateriaal op. In het komende nummer kunt u hiervan de weerslag vinden. In 1995 publiceerden we het verslag van de inname van Zwolle, opgetekend door Leo Major zelf; nu besteden we aandacht aan de drie (!) Canadezen die daarbij het leven verloren. De persoonlijke getuigenis van Selma en Chaim Engel-Wijnberg over Sobibor werd al in 1946 opgetekend, maar is nu openbaar en kunt u lezen in deze aflevering; er werden tussen december 1942 en april 1943 drie Joodse baby’s te vondeling gelegd in Zwolle, een van hen, mevrouw Hetty Hulshof-van Gelder, vertelt haar levensverhaal in het ZHT. Verder aandacht voor de vorig jaar opgedoken unieke foto van de deportatie van Zwolse Joden, de restanten van militair erfgoed – zoals bunkers, loopgraven en tankgrachten – in de stad en foto’s genomen door een hier gelegerde Duitse militair. En tenslotte een artikel over de Zwolse burgemeester Van Walsum. Dit verhaal stond weliswaar ook al in de Volkskrant en de Stentor (wat wij van te voren niet wisten), maar nu kunt u het nog eens rustig nalezen.

Voor niet leden
Bent u nog geen lid van de Zwolse Historische Vereniging dan kunt u het tijdschrift kopen in de Zwolse boekhandels voor € 8,50. U krijgt deze aflevering gratis als u nu lid wordt van onze vereniging. Daarnaast krijgt u in de loop van het jaar de drie volgende afleveringen van ons tijdschrift. Bovendien krijgt u korting bij deelname aan de Grote Zwolle Quiz. Het lidmaatschap kost slechts € 25 per jaar. U steunt daarmee het onderzoek naar de geschiedenis van Zwolle.

Meldt u aan via:

• Per email: info@zwolsehistorischevereniging.nl