Eeuwenlang was hij spoorloos, maar het ziet ernaar uit dat de kaak van de wereldberoemde Zwolse geestelijke Thomas a Kempis is gevonden. Historica Lydie van Dijk heeft bewijs dat de kaak in een klooster in Zuid-Frankrijk ligt.

Al jaren doet Van Dijk onderzoek naar de verblijfplaats van de kaak van de in 1471 overleden mysticus en schrijver van ‘Over de navolging van Christus’. Een reisverslag van de Ierse wetenschapper Sir Francis Richard Cruise, die in 1887 Zwolle bezocht om de beenderen van Thomas a Kempis te bekijken, wees haar naar de Abdij van Solesmes nabij Le Mans. “Cruise beschrijft dat de kaak in 1847 als relikwie naar Frankrijk is gebracht. Daarvoor zijn in Zwolle en de Franse abdij documenten opgesteld.”

schedel 001Gravure van schedel Thomas a Kempis uit 1887

Die documenten, en foto’s van de vermeende kaak, heeft Van Dijk nu opgespoord. “Na jaren mailen met de abdij kreeg ik onlangs eindelijk bericht”, vertelt ze. “Het bewijs is voor mij onomstotelijk.” Van Dijk hoopt dat nu eindelijk een reconstructie kan worden gemaakt van de schedel van Thomas a Kempis, iets dat in 2011 mislukte zonder de kaak.

Lydie van Dijk heeft als redacteur voor het Zwols Historisch Tijdschrift een artikel geschreven over haar speurtocht naar de kaak van Thomas a Kempis. In de nieuwste editie van ons tijdschrift leest u er alles over.