Results

Gefeliciteerd! U bent een kenner.

Helaas, u heeft de quiz niet gehaald!

#1. Deze maquette geeft de plannen voor renovatie van een wijk weer. Om welke wijk gaat het?

#2. Op feestdagen vrolijkt het Zwolse carillon van de Peperbus de bruisende stad op. Wat is de naam van deze beiaard?

#3. Rock ’n Roll Junkie en kunstenaar Herman Brood bracht zijn tienerjaren door op de Pierik. In welke straat woonde hij toen ?

#4. Het eerste grote bedrijf dat zich medio jaren zestig vestigde op het pas aangelegde industrieterrein Voorst was Scania. De officiële opening vond plaats op 15 januari 1965. Door wie werd de opening verricht?

#5. Het Stedelijk Museum werd in 1884 gesticht en is sinds het begin van de twintigste eeuw gevestigd geweest in het Drostenhuis aan de Melkmarkt. Van wanneer dateert het Drostenhuis?

#6. Sinds 1995 voert de gemeente tweejaarlijks een buurtonderzoek uit naar onder meer veiligheid, leefbaarheid en gezondheid. Met welk rapportcijfer waardeerden Zwollenaren gemiddeld in 2016 hun woonplaats?

#7. De opheffing van het Stedelijk Museum en vervolgens de brand van 16 oktober 2017 hebben grote gevolgen voor de collectie. Waardevolle objecten worden nu teruggevraagd door bruikleengevers. Welk schilderij heeft Zwolle nu verlaten?

#8. Zwolle mocht in 2007 het predicaat Groenste Stad van Europa dragen. In en rond de stad zijn talloze mogelijkheden om te wandelen, fietsen, roeien en zwemmen. Uit hoeveel kilometer bestaat het befaamde (fiets) ‘Rondje Zwolle’?

#9. Zwolle kan trots zijn op de voetbalclub PEC. De club handhaaft zich al weer sinds 2012 in de eredivisie. Welke landelijk bekende voetballer kwam nooit uit voor PEC?

#10. Eind 2017 werd ter gelegenheid van de vierhonderdste geboortedag van Gerard ter Borch een gedenksteen op zijn Zwolse geboortehuis onthuld. In welke straat bevindt dit huis zich?

Bekijk resultaat