Het TV programma ”Andere Tijden” (NTR) presenteert een nieuwe vierdelige serie over ‘100 jaar wonen’. Hierin neemt Mariëlle Tweebeeke de kijker mee in een reis door de tijd: De huren rijzen de pan uit. En met een gemiddeld inkomen is het bijna onmogelijk om een huis te kopen. Jongeren wonen steeds langer bij hun ouders. We zitten middenin een wooncrisis. Wat is er misgegaan en wat kunnen we leren van de geschiedenis?

Voor deze serie gaat Mariëlle op pad in Nederland om vier afleveringen te vullen. Deze gaan over achtereenvolgens

• de strijd tegen verkrotting in het begin van de 20e eeuw,
  • het Tuinstadideaal van de jaren 20 en 30,
  • de ‘bouwen bouwen bouwen’-gedachte van de jaren 50 en 60 en
  • de opkomst van de Vinex-woningen én het marktdenken vanaf de jaren 90.

In aflevering 3 (vrijdag 17 februari) is het thema : Bouwen, bouwen, bouwen, over de naoorlogse wederopbouwperiode.

In deze aflevering staat de Zwolse wijk Dieze centraal. Hier is in 1962 de miljoenste naoorlogse woning van Nederland opgeleverd, aan de Hogenkampsweg. De viering van de 1 miljoenste woning werd in 1962 bijgewoond door koningin Juliana. Voor deze aflevering zijn in 2022 opnamen in de wijk gemaakt en intervieuws met wijkbewoners gehouden.