Wie zichzelf wil leren kennen doet er goed aan zich in zijn geschiedenis te verdiepen. Dat is wat de Van Sonsbeecken voor ogen stond toen ze de vele vondsten in archieven over hun familieleden uitwerkten tot een serie samenhangende biografieën uit de veertiende tot en met de twintigste eeuw. Zo ontstond dit boek over hun belevenissen in de context van 650 jaar vaderlandse geschiedenis, waarmee ze te maken hadden en waaraan ze mede vorm gaven. Tientallen stamvaders en -moeders vertellen hierin hun levensverhaal.

Ook in Zwolle zijn nog sporen te vinden van de Van Sonsbeecks  Zwolle in het familieverhaal verweven.  Het stamhuis van de familie ”De Gouden Hoorn” aan de Melkmarkt zou tot ver in de 18e eeuw familiebezit blijven.  De achtergronden van de stad Zwolle zijn door geschiedschrijver Jan ten Hove in het familieverhaal verweven. Dit boek zal de lezer inspireren om over zijn eigen familiegeschiedenis na te denken en daar een les uit te halen voor zichzelf en de nakomelingen.

Geert, Joost en Diederik van Sonsbeeck: Van Sonsbeeck, een familiegeschiedenis. Zwolle, Waanders, 2023. 352 blz., 400 illustraties, gebonden, 24 x 28 cm.. ISBN  9789462624696. Prijs: € 35,-