Beste lezers,

Als u dit leest: ik hoop echt dat u gezond bent en de uwen ook.
Wat een rare tijd: binnen moeten blijven en mondjesmaat naar buiten mogen gaan om boodschappen te doen. Afstand bewaren, zelfs tot je geliefde kinderen, kleinkinderen, vrienden en buren. Dat valt velen van ons zwaar.
Gelukkig is het al weken mooi weer en valt er te genieten in de tuin, op het balkon of in een parkje vlakbij. Ik wens u dát te kunnen genieten toe.

U ontvangt gewoon per post ons Zwols Historisch Tijdschrift. En zolang we onze belangstelling voor historie niet elders kunnen botvieren: we hebben onze site: http://www.zwolsehistorischevereniging.nl waarop het nodige te beleven is zonder er de deur voor uit te hoeven gaan. Bijvoorbeeld: het verslag, foto’s, opgaven en uitkomsten van de Grote Zwolle Quiz 4 febr. jl. Bomvol was weer de Panoramazaal in het Stadhuis en de uitkomst tot het einde ongewis. Razend spannend! De nieuwe serie Opgewekte Geschiedenissen van Jan van de Wetering beleeft alweer de 6-de aflevering. Vlot geschreven en prachtig geïllustreerd.
Johan Teunis gaat getrouw verder met zijn On(t)roerend Monumentaal. Nu over de heisa rond het ontwerp van architect Konijnenburg (leerling van architect Gerrit Rietveld) voor een nieuw Zwols stadhuis. Wie was die man? Oké, hij had in Marokko en in Arnhem een stadhuis ontworpen! Maar moet dat ook in Zwolle dan? Na jaren gesteggel en vele aanpassingen ging in 1972 de kogel door de gemeenteraad. Het resultaat stemt tot op heden velen tevreden. Zie de nieuwste aquarellen van Bert Dijkink, lees over de kievitsbloemen (de Zwolse Tulp). En over de cholera in Zwolle; verbluffend hoe die maatregelen van toen corresponderen met die van nu met corona. Zij het dat sommige voorschriften ons vreemd voor komen. Bv. Eet niet: pruimen, komkommer, meloenen, garnalen!

Als u toch binnen blijft: delf dan eens in de digitale goudmijn van ons Zwols Historisch Tijdschrift. Onder Menu kunt u zoeken op steekwoorden of jaargangen. Ruim 80 % van alles wat er is gepubliceerd vindt u daar.
Onze Algemene Ledenvergadering op 22 april gaat niet door zoals u las en evenmin de Erfgoedavonden in Waanders in de Broeren tot nader order.

Inmiddels wordt er gewerkt aan een nieuw seizoen vol mooie onderwerpen… even afwachten wanneer we weer met velen in een ruimte mogen zijn. Datzelfde geldt voor een dan te plannen Algemene ledenvergadering.
Ik hoop u spoedig weer te ontmoeten in gezondheid!

Hartelijke groet Henja van Nieukerken
Voorzitter Zwolse Historische Vereniging