Pedaalridders in Zwolle; boek over de Zwolse wielergeschiedenis

Door 25 juni 2022Nieuws, Overig

De snelle opkomst en ook teloorgang van wielerbaan Urbana, het verhaal van de bekendste Zwolse baanrenner Rinus Schotman en de populariteit van de wegwielrennerij in met name de jaren vijftig.

Bijna iedere Zwolse wijk had toen een eigen wielerronde. Het is allemaal te lezen in een nieuw boek van journalist Harry Bouwhuis, ook bekend van het tijdschrift ‘Zwolse beat in the sixties’ . In ‘Pedaalridders in Zwolle’, met veel en uniek fotomateriaal, wordt tevens uitgebreid ingegaan op de geschiedenis van de twee grootste Zwolse wielerclubs WSVZ en RTVZ die in 1982 zijn gefuseerd tot WV Swolland.

Het kortstondige bestaan van de Pretty City ploeg komt eveneens voorbij. De wielerformatie, genoemd naar een in de jaren zeventig aan de Assendorperstraat gevestigde sexclub, zorgde even voor de nodige beroering in het wielermetier. Jan van Dam, indertijd één van de beste coureurs van Zwolle, maakte deel uit van die geruchtmakende formatie. Bouwhuis besteedt ook volop aandacht aan De Ster van Zwolle en uiteraard de wereldsuccessen van Anna van der Breggen en Kirsten Wild. “Daar is en wordt nog steeds veel over gepubliceerd en volkomen terecht natuurlijk”, stelt de auteur. “Maar de voorliggende periode van de Zwolse wielrennerij is ook best interessant. Daar is eigenlijk niet zo heel veel over bekend en vastgelegd. Het was voor mij één van de redenen om dit boek te schrijven.“

‘Pedaalridders in Zwolle’. Wielrennen door de jaren heen’, is een productie van Zwanenburg Media en Uitgeverij Boekendame.****