In aflevering 1, jaargang 2018, van het Zwols Historisch Tijdschrift beschrijft Jan van de Wetering de laatste twee jaren van Zwolle tijdens de Eerste Wereldoorlog. De schaarste aan levensmiddelen wordt steeds nijpender, zodat de gemeente overgaat tot de oprichting van een Centrale Keuken op de Nieuwe Markt, waar de bevolking voor weinig geld maaltijden kan kopen. Direct na de wapenstilstand dreigt er een revolutie in Nederland, wat in Zwolle niet ongemerkt voorbij gaat.
Verder in deze aflevering het schokkende en tragische relaas over de Joodse onderduiker Jozeph Troostwijk, die het in 1943 niet meer uithield in zijn onderduik en dat met de dood moest bekopen. Eerste luitenant Patric van Aalderen van de Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht kwam dit verhaal op het spoor en heeft het verder onderzocht. In het artikel De Zwolse lente besteedt Herman Aarts aandacht aan de prachtige foto’s van persfotograaf Dolf Henneke, geplaatst in de context waarin ze gemaakt zijn.

Het Zwols Historisch Tijdschrift is verkrijgbaar in de boekhandel. Leden van de Zwolse Historische Vereniging ontvangen het tijdschrift gratis (vier afleveringen per jaar). Een lidmaatschap kost slechts € 25.