In zijn lezing voor het Erfgoedplatform Zwolle in april 2019 heeft Gégé Callenbach, lid van de Zwolse Historische Vereniging, aangetoond dat de stedelijke Zwolse weeshuizen hun pupillen succesvol hebben voorbereid op hun rol in de samenleving. In oktober verschijnt zijn boek waarin hij de geschiedenis beschrijft van het Hervormd Weeshuis en zijn voorgangers, vanaf 1550.

Tot 7 oktober 2019 kunt u bij de Zwolse boekhandels op dit boek intekenen voor de prijs van € 19,95. Daarna is de handelsprijs € 24,95.

Het boek heeft een harde omslag, bevat 270 pagina’s tekst en is geïllustreerd.

Het boek gaat in op het dagelijkse leven in de weeshuizen en de organisatie ervan. Het pedagogische klimaat was kindgericht. Vanaf de 19e eeuw zijn er veel verhalen van individuele kinderen opgenomen. Dat is mogelijk dankzij de notulen van de regentenvergaderingen. Uniek is dat (vanaf de 19e eeuw) verteld wordt hoe de Zwolse gemeenteraad en B&W met het weeshuisbestuur omgingen; ze hebben het bestuurlijk meermalen met elkaar aan de stok gehad.