Kunstenaarsvereniging PALET Zwolle 75 jaar

Vanaf 10 september a.s. viert kunstenaarsvereniging PALET in Zwolle haar 75-jarig bestaan. Op 18 april 1947 werd de ‘Vereniging van beoefenaars van beeldende kunst Het Palet’ opgericht. Op de presentielijst van de oprichtingsvergadering staan 23 handtekeningen van de initiatiefnemers (o.a. van de in die tijd bekende Zwolse beeldend kunstenaar Han Douma). De bijeenkomst vond plaats in het, nu niet meer bestaande, Hotel Peters aan de Grote Markt. De bedoeling van de oprichters was om hen, die beroepsmatig of als amateur beeldende kunst beoefenden, met elkaar in contact te brengen en ook samen beeldend bezig te zijn op een vaste avond in de week. Daarnaast wilden ze publiekelijk belangstelling voor de beeldende kunst wekken door het organiseren van exposities, lezingen en excursies. Het jaarlijkse hoogtepunt in het bestaan van de vereniging is de intussen vanaf de jaren ’60 traditie geworden jaarlijkse presentatie van Palet, d.m.v. een groepstentoonstelling midden in de zomertijd. Aanvankelijk nog op wisselende locaties, maar vanaf eind jaren ’80 steevast in de Broerenkerk. Aan deze traditie is echter een einde gekomen, het gebouw kreeg een andere bestemming en de laatste Paletexpositie daar vond plaats juli 2010. Tot 2020 vond deze Zomerexpositie plaats in de Grote kerk, nu Academiehuis.

Expositie 75-jarig bestaan en jubileumboek

De jaarlijkse expositie met bovengenoemd thema vindt plaats van 10 september tot en met 1 oktober, van donderdag t/m zondag, in het pand aan de Bagijneweide 15 te Zwolle.

De werken met het thema feest zullen een speciale plaats innemen op de expositie. Met die werken is ook een jubileumboek samengesteld, dat tijdens de expositie te koop is. Naast werk met het thema FEEST, valt er op de expositie ook te genieten van ander (vrij) werk; schilderijen, beelden, collages, sieraden.

Voor meer info: www.paletzwolle.nl