In aflevering 3 van het Zwols Historisch Tijdschrift leest u alles over de vuile handen die je soms moet maken wanneer je het verleden naar boven wilt halen. En dat mogen we letterlijk nemen. Het hoofdartikel, geschreven door Hemmy Clevis en Michael Klomp, vertelt het verhaal van dertig jaar archeologisch bodemonderzoek in Zwolle.

Harry Bouwhuis plaatst ons in gedachten op de tribune van voetbalvereniging Edon, een club tachtig jaar geleden ontstaan uit de activiteiten van de personeelsvereniging van de IJsselcentrale. Voetbal met vallen en opstaan. Jan van de Wetering beschrijft het leven en werken van de vroegere schoolmeester en geschiedschrijver Willem Elberts. Zijn Historische wandelingen in en om Zwolle (1890) is nog steeds het lezen meer dan waard en vormt de basis voor een serie filmpjes over de geschiedenis van Zwolle, die de komende maanden te zien zullen zijn op de website van de Zwolse Historische Vereniging. En nu we het toch over de website hebben. Die is grondig vernieuwd en biedt een schat aan informatie over de vereniging en de Zwolse geschiedenis. Een aanrader. Tot slot is er opmerkelijk nieuws over de onlangs teruggevonden kaak van Thomas a Kempis. Veel leesplezier!