Vrijdag 14 februari wordt er door het Erfgoedplatform een lezing georganiseerd bij Waanders In de Broeren. Deze maand is het thema: Help, de kerk is leeg! De lezing begint om 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur) en de toegang is gratis. Consumpties zijn voor eigen rekening. Een vrijwillige bijdrage voor de organisatie van de lezingen wordt op prijs gesteld. Alle avonden worden muzikaal omlijst. U kunt zich aanmelden voor een lezing door een e-mail te sturen naar communicatie@waandersindebroeren.nl (graag met vermelding welke lezing, datum en hoeveel personen).

Help, de kerk is leeg!

De komende jaren sluiten naar verwachting ruim 1000 kerken in Nederland hun deuren. Eigenlijk wil niemand die bakens van stad en land missen. Maar wat kun je met al die leegkomende gebouwen doen? En wat komt daar zoal bij kijken? Het aantal succesvolle voorbeelden van herbestemming groeit gelukkig in rap tempo. Al is het proces vaak lastig en komt een nieuw, soms verrassend gebruik er vaak niet zonder slag of stoot.

Mascha van Damme (Architectuurhistoricus) laat zien dat een geslaagde herbestemming zich niet één op één laat herhalen. Uiteraard komen in dit verhaal ook Zwolse voorbeelden langs. Jorien Kranendijk (Programma Toekomst Religieus Erfgoed) schetst hoe het vraagstuk van leegkomende kerken landelijk wordt opgepakt. Hoe kunnen we meer in gezamenlijkheid deze opgave het hoofd bieden, ook in Zwolle?

Muziek: Studenten ArtEZ Conservatorium

Organisatie: Het Oversticht, Zwols Architectuur Podium en Zwolse Historische Vereniging

Beeld: Waanders In de Broeren

Erfgoedplatform Zwolle

Deze lezing wordt u aangeboden door het Erfgoedplatform Zwolle, deze wordt gevormd door: Zwolse Historische Vereniging, Het Oversticht, Vrienden van de Stadskern, Zwols Architectuur Podium, Monumentenzorg en Archeologie gemeente Zwolle, Waanders In de Broeren, Stichting Het Vrouwenhuis Zwolle, Academiehuis de Grote Kerk Zwolle en Stichting Allemaal Zwolle.