Het Zwols Historisch Tijdschrift nr. 4 van 2023 is een themanummer, gewijd aan de historie van Berkum.

Door de jaren heen is er een traditie ontstaan om in het ZHT een themanummer te wijden aan een buurt of dorp in de gemeente Zwolle.  Eerder verschenen themanummers over Westenholte, Wijthmen en Stadshagen. Dit keer is het de beurt aan Berkum.  Steven ten Veen en Michael Klomp hebben in samenwerking met Berkum-kenner Roel van ’t Oever een palet van wetenswaardigheden over Berkum samengesteld, met bijdragen van andere auteurs als Jan Sol (”water in en om Berkum”), Bert Pierik (begraafplaats Bergklooster), Theo Kölker (voetbalvereniging Berkum). Johan Teunis beschrijft de historie van de Nieuwe Vecht en het Nieuwe Verlaat, terwijl Jan Kam in de rubriek ”Kleurrijke Zwollenaren” aandacht besteed aan Haersterveerman Jacob Versteegh.

Stadsarcheoloog  Michael Klomp beschrijft de historie van de voormalige havezate Campherbeek, en Steven ten Veen beschrijft de historie van de kerken in Berkum,  en de oorlogshistorie van Berkum. In de rubriek ”Uit het Drostenhuis” beschrijft Saskia Zwiers het portret van een Zwols klopje.