foto henja 2016

Beste lezers,
Een goede zomer hoop ik dat u allen had. Aan het weer kon het niet liggen toch? Wellicht bent u op vakantie geweest, dichtbij of veraf. En hebt u genoten van het ontdekken van erfgoed en historie in een andere omgeving of in een andere cultuur.
Mijn man en ik hebben de gewoonte om naast uiteraard de nodige reisgidsen en wegenkaarten mee te nemen, ook geschiedbeschrijvingen en romans over de mensen en (hun) streken waarin we verkeren.
Al rijdend herkennen we dan waar “Jantje” de eerste aanwijzingen kreeg over een vulkaan die op springen stond, waar “Pietje” de strijd met de maffia aanging of “Klaasje” jammerlijk verdronk. Ik noem maar wat. Zulke verhalen, al of niet op feitelijkheden gebaseerd, geven de reis een extra dimensie. Wel écht gebeurd:
Op de Open Monumentendag jl. september kregen we er weer 4 leden bij; de aanvang van het huis-aan-huis-bezorgen van een opwekking lid te worden leverde al weer 6 leden op! En dan hebben we nog lang niet alle adressen gehad. Het aantal leden van onze Zwolse Historische Vereniging overstijgt nu de 800.
In februari hielden we een supergoed bezochte en spannende Grote Zwolle Quiz. We zoeken nu naar een locatie voor ergens begin februari 2019 die méér mensen bergen kan. Want de deelnemersaantallen vliegen de pan uit! De quiz-samenstellers zijn al druk bezig.
En op woensdag 17 april 2019 is onze volgende ledenvergadering gepland.
Op vrijdag 12 oktober trapt de ZHV samen met het Academiehuis De Grote Kerk het nieuwe seizoen af van het Erfgoedplatform Zwolle. We gaan het hebben over Hoogwater in Zwolle. Een spetterend programma!
Zo u weet is Waanders in de Broeren in nieuwe handen overgegaan. Met de eigenaren hebben we goed contact en konden we afspraken maken over voortzetting van onze Verhalen over Zwolle daar komend seizoen.
Volgt u ons vooral op onze website https://www.zwolsehistorischevereniging.nl daar leest u over alle activiteiten en wetenswaardigheden. De site én ons ZHT staan garant voor hoge kwaliteit en veel lees/kijkplezier. Ik wens u een mooie nazomer toe.