Beste bezoekers van onze site.

Misschien bent u lid van onze Zwolse Historische Vereniging (ZHV). Of u bent dat niet maar wel nieuwsgierig naar wat onze vereniging te bieden heeft.

Vier keer per jaar het Zwols Historisch Tijdschrift (ZHT). Het meest recente nummer handelt over 200 jaar Willemsvaart. “De vaart is het waard” schreef onze redactie, om een jaar lang in de belangstelling te staan en zeker met een speciale uitgave vol verhalen en foto’s. Welke Zwollenaar heeft nou niet herinneringen aan dat water! Eerst als verbinding van Zwolle met de IJssel en daarmee van groot belang voor de handel vervoerende scheepvaart richting wat we nu Randstad noemen.  En natuurlijk dat pontje dat leerlingen overzette naar de scholen aan de Veerallee. In 1965 al weer grotendeels gedempt en nu eigenlijk nog maar een zielig “slootje”. Dát, terwijl na meer dan 400 jaar soebatten en smeken (fors tegenwerkt door Kampen bv.) op 24 augustus 1819 Zwolle eindelijk de verbinding met de IJssel kreeg door toedoen van “Kanalenkoning” Willem I.

De expositie “Zwolle naar Zee”, is gratis nog te zien tot en met 5 oktober bij RAW Space Willemsvaart 21.

Met plezier werkt de ZHV al jaren mee aan de Verhalen over Zwolle die worden verteld in Waanders in de Broeren. Vele instanties en verenigingen die aandacht voor ons Zwolse Erfgoed op eigen wijze bevorderen, zorgen steeds weer voor afwisselende onderwerpen enthousiast en deskundig verteld, afgewisseld met muziek. De aftrap van het seizoen 2019-2020 doen we samen met Academiehuis de Grote Kerk en Monumentenzorg/Archeologie Zwolle op 11 oktober. “Begraven en opgraven” naar aanleiding van de recente facelift van de Grote- of Sint Michaëlskerk.

Een keer per jaar organiseert de ZHV De Grote Zwolle Quiz. Wat een feest om al die teams, wekenlang in de voorbereidingsstand, tegen elkaar te zien opboksen om de felbegeerde bokaal. Die wedstrijd wacht u weer  ergens in januari/februari 2020.

Onze ledenvergadering staat gepland op woensdag 22 april 2020 in de Groote Sociëteit.

Door mijn recente bezoek aan Warschau besef ik nog eens hoe belangrijk het is iets te weten over de geschiedenis van je stad, je land, je volk. En die van anderen te leren kennen. Dat rekent af met ingeslopen vooroordelen, geeft voedingsbodem aan respect, begrip, waardering. Tenminste zo verging het mij.

Vandaag is bouwen op gisteren. Met meer kans op succes als je iets van gisteren weet. Daar hebben we de ZHV voor!

Hartelijke groet en graag tot ziens.

Henja van Nieukerken

Vz. ZHV