Lezing Verhalen over Zwolle: Europese naam en faam in Zwolle

Door 10 december 2018Agenda en nieuws

Op 14 december 2018 wordt weer een avond georganiseerd met lezingen in de reeks Verhalen over Zwolle. Dit keer komt de invloed van Europese architecten aan bod, die hun sporen hebben nagelaten in het Zwolse stadsgezicht.

Wie in Zwolle op zoek gaat naar Europese kunstenaars en architecten, stuit op verrassend weinig namen. Het waren aanvankelijk lokaal of regionaal werkzame vakmensen die de architectuur voorzagen van internationaal toegepaste stijlelementen. Toch drukten ook Europeanen een stempel op de stad. Gouden Verleden Het zijn ambachtslieden van naam en faam die zich als eerste openbaren. Daarnaast zijn er architecten die op de achtergrond werkzaam zijn, of juist door Europeanen met een nering in Zwolle uit hun land van herkomst gevraagd zijn. Mascha van Damme is architectuurhistoricus en werkzaam als erfgoedadviseur bij het Oversticht. Zij voert u in de eerste lezing langs verschillende aspecten: van orgels tot stucplafonds, naar een klooster en houten noodwoningen. Fris Modern Begin jaren tachtig en negentig van de 20ste eeuw, als Nederlandse architecten en Super Dutch architectuur in hoog aanzien komen te staan in het buitenland, krijgen juist meer buitenlandse architecten opdrachten in Nederland. Hans de Man is ook architectuurhistoricus en verhaalt in het tweede deel van de lezing over complexe projecten op grootschalige binnenstedelijke locaties.

Over het Erfgoedplatform Zwolle Deze lezing wordt u aangeboden door het Erfgoedplatform Zwolle. Dit platform wordt gevormd door: Historisch Centrum Overijssel, Zwolse Historische Vereniging, Vrienden van de stadskern, Zwols Architectuur Podium, Stichting Allemaal Zwolle, Stichting Stadsherstel Zwolle, Stichting Het Vrouwenhuis Zwolle, Academiehuis de Grote Kerk Zwolle, Waanders in de Broeren, Monumentenzorg en Archeologie gemeente Zwolle en Het Oversticht.

Locatie: Waanders in de Broeren Aanvang: 20.00 uur Inloop: vanaf 19.30 uur

De toegang is gratis. Graag aanmelden via www.waandersindebroeren.nl/podium-en-exposities/