Lezing  25 jaar buurtbemiddeling

Op vrijdag 8 oktober as. opent het Erfgoedplatform Zwolle, voorzichtig, weer de deuren van Waanders in de Broeren voor een Verhaal, dit keer over buurtbemiddeling. Zwolle was de eerste stad met deze voorziening, hoe is buurtbemiddeling ontstaan en hoe loste men vroeger buren ruzies op?

Spreker Frank Inklaar, docent aan de Open Universiteit vertelt samen met vrijwilligers van de buurtbemiddeling over de werking, impact en historie van buurtbemiddeling in Zwolle.

Het komt niet zo vaak voor dat Zwolle een leidende rol heeft in de Nederlandse geschiedenis. Dat is echter zeker het geval  bij buurtbemiddeling. Buurtbemiddeling is een goed voorbeeld van burgerparticipatie. Getrainde bemiddelaars helpen ruziënde buren om het contact te herstellen en oplossingen te bedenken voor hun conflict. De methode werkt het best in een vroeg stadium en bij niet al te ernstige problemen. Bijvoorbeeld bij geluidsoverlast, ruzie over erfscheidingen of overlast door kinderen. Buurtbemiddeling draagt zo bij aan veiligheid, sociale samenhang en leefbaarheid in de wijk. Het is 25 jaar geleden dat buurtbemiddeling in Nederland werd geïntroduceerd. Zwolle was de eerste gemeente die hiermee van start ging. Niet alleen dit feit, maar ook het gegeven dat de manier waarop in Zwolle buurtbemiddeling werd georganiseerd dominant voor heel Nederland is geworden, maakt het interessant om de buurtbemiddeling in Zwolle eens nader te bekijken.

Kortom een bijzonder lezing over het oplossen van Burenruzies in Zwolle met muziek van het duo NaJade.

De lezing start op vrijdag 8 maart om 20.00(inloop 19.30) . De toegang voor deze lezing is gratis, u dient zich wel vooraf aan te melden. Aanmelden voor de lezing kan via een mail aan communicatie@waandersindebroeren.nl. Na aanmelding krijgt u bericht.  U heeft vanwege de geldende coronamaatregelen een coronabewijs nodig. Een coronabewijs is een negatieve testuitslag óf een vaccinatiebewijs óf een bewijs dat u bent hersteld van corona. Vergeet hierbij ook niet een identiteitsbewijs te tonen.

Het Erfgoedplatform Zwolle is een samenwerking tussen: De Zwolse Historische Vereniging, Het Oversticht, De Vrienden van de Stadskern, het Zwols Architectuur Podium, Monumentenzorg en Archeologie gemeente Zwolle, Waanders in de Broeren, St. Het Vrouwenhuis Zwolle, Academiehuis de Grote Kerk Zwolle, St. Allemaal Zwolle, ANNO.

De volgende lezing staat gepland op vrijdag 19 november over Stadshagen.