Werkgroep

WERKGROEP ZWOLS INDUSTRIEEL ERFGOED (ZIE)

De werkgroep ZIE, onderdeel van de ZHV, houdt zich bezig met de geschiedenis van Zwolse fabrieken en bedrijven in de breedste zin.

In 2013 is de werkgroep ZIE begonnen met een onderzoek naar oude briefhoofden van Zwolse bedrijven en winkels. Deze briefhoofden, vaak voorzien van prachtige gravures met afbeeldingen van het bedrijf of het product, vormden vroeger het visitekaartje van een bedrijf in een tijdperk zonder internet. Uit de collectie van het HCO is al een aardige selectie briefhoofden verzameld.

werkgroep-1

Logo slaoliefabriek Reinders

De werkgroep wil in het Zwols Historisch Tijdschrift een artikel publiceren over de geschiedenis van een aantal Zwolse bedrijven, aan de hand van historische briefhoofden.

Voor dit project zijn wij nog op zoek naar interessante briefhoofden van Zwolse fabrieken, bedrijven en  winkels. Onze voorkeur gaat uit naar briefhoofden uit de periode 1880-1940. Mocht u over dergelijke briefhoofden beschikken, en wilt u deze aan ons lenen, mailt u dan een bericht aan:

m.overbeek@compaqnet.nl

Marcel Overbeek

Werkgroep Zwols Industrieel Erfgoed

werkgroep-2

Textielfabriek Bodewes Oosterlaan

Gesloopt in 1982

werkgroep-3

Watertoren Turfmarkt in aanbouw

werkgroep-4

Friese Wal ‘de Volharding’.

werkgroep-5

Glas-in-loodraam Ambachtsschool Zwolle