Column Voorzitter

foto henja 2016

Wat een interessante voordrachten op onze ALV jl. over de (nu onomkeerbaar naar totale sloop groeiende) IJsselcentrale!

Ooit in zijn gloriedagen werkten daar bijna 300 mensen non stop om Zwolle en omstreken van stroom te voorzien.

Dirk Baalman vertelde (zoals altijd boeiend, dat kán hij) over de architectuur, de materiaalkeuze, het waarom van de gekozen locatie. Adrie Wever die na een carrière op de grote vaart koos voor de IJsselcentrale als werkgever (dat deden en doen veel “Grote Vaarders” als ze aan wal gaan: werken in een bedrijf met veel techniek), diepte vol humor verhalen op over de onderlinge band en gedrevenheid van het personeel.

Er zaten meer oud-werknemers in de zaal; verhalen vlogen spontaan over tafel dus!

En met een film over het productieproces (uit de oude doos van Albert Veld) kregen we in de gaten hoe dat nou eigenlijk ging: stroom opwekken daar in Harculo!

Wie er niet was heeft iets bijzonders gemist! Maar velen van u keken die avond waarschijnlijk naar het interview met de koning. Tja, wij plannen te ver vooruit om daar weet van te hebben! Niet getreurd, met het volgende nummer van ons Zwols Historisch Tijdschrift bent u gauw weer helemaal bij!

Een nummer dat wat langer op zich wachten laat door het faillissement van onze drukker. Maar dat probleem lossen we op!

U gaf mij toestemming om ook de volgende 4 jaar uw voorzitter te zijn. Dank! Wees ervan verzekerd: ik doe met plezier m’n best om Verhalen over Zwolle stem, kleur en publiek te geven. Dankbaar gebruikmakend van mensen die veel meer weten dan ik! Van collegae in het Erfgoed Platform Zwolle, die ook zo gedreven zijn om die Verhalen aan u te kunnen vertellen en te laten zien.

Komt u vooral op 9 juni in Waanders in De Broeren naar het verhaal over Zwolle en De Hanze. Onze “eigen” Frank Inklaar vertelt en het Zwolse koor Inn-Singers zingt uit volle borst gehuld in kledij van toen.

U kunt zich al aanmelden www.waandersindebroeren.nl/podium-en-exposities . Zie onze site.

Het programma 2017-2018 voor deze bijeenkomsten, muzikaal begeleid, staat in de startblokken. Nu nog “even” de folder maken. Op 6 oktober trappen wij (ZHV) samen met 30-jaar jong Monumentenzorg-en Archeologie Zwolle af! Noteer! U wilt daar bij zijn!

Jan v.d. Wetering gaat onze site meer informatief maken en zet ons op Facebook! Ha, zo krijgen we “vrienden” die ons volgen en aan wie we interessante feiten kunnen melden.

In de hoop natuurlijk dat ze dan ook lid willen worden. Want laten we wel zijn: we hebben geen klagen maar er kunnen er nog wel wat bij!

U ziet: onder het motto Bekend maakt Bemind doen we er alles aan om onze ZHV springlevend te houden.

Tot ziens!

Henja van Nieukerken vz. ZHV