Het bestuur van het Stedelijk Museum Zwolle (SMZ) heeft per 17 juli een nieuwe directeur ad interim aangesteld in de persoon van Benjamin Koolstra. Hij volgt Marc den Hertog op die de afgelopen twee jaar deze functie in het museum heeft vervuld. Hij krijgt o.a. de taak de volgende fase van het transitieproces waarin het SMZ verkeert te begeleiden.

Benjamin Koolstra heeft veel ervaring in de museale wereld en kent Zwolle van nabij. Hij is mede door zijn werk voor de Grote Kerk, waarin hij ook samenwerkte met het SMZ, goed op de hoogte van de ontwikkelingen bij het museum. Koolstra gaf eerder leiding aan de reorganisatie van de Stedelijke Musea in Kampen en de verzelfstandiging van het Museum Schokland naar het Cultuurbedrijf in de Noordoostpolder.

Benjamin Koolstra vindt het een bijzondere taak om het Stedelijk Museum Zwolle ad interim te leiden in de transitiefase, waarin het SMZ verkeert. Hij is zich inmiddels aan het inwerken en geeft aan een goed georganiseerd museum aan te treffen met een veelomvattende collectie. Met de medewerkers en de vrijwilligers van het museum maakt hij deze week kennis.